BLOGISSA

  • 22.2.2012 13:11
    Kela-korvausten maksaminen monikansallisten yritysten voittoihin ei ole kestävää terveyspolitiikkaa
    Lue lisää »
  • 3.2.2012 9:39
    Hiljaisten ääni
    Lue lisää »
  • 27.12.2011 15:17
    Jo oli aikakin
    Lue lisää »

UUSIMMAT KUVAT

YHTEYSTIEDOT

Maria Guzenina-Richardson
Eduskunta
00102 EDUSKUNTA
puh (09) 160 73778
gsm 050-5122282
maria.guzenina-richardson@eduskunta.fi



Kopsusta, alkoholimainonnasta ja parveketupakoinnista

Sunnuntai 16.10.2011 klo 15:06 - maria


Timo Soini on mukava mies, vaikka silloin tällöin heittäytyykin villiksi ja oikoo kulmia sellaisella katujyrällä, että parvekkeella tupakkia perjantaikopsunsa päälle vetävältä työmieheltä katoaa kohta koko parveke alta.

On helpompaa yksinkertaistaa vaikeita ongelmia kuin lähteä etsimään niihin vaadittavia hankalia ratkaisuja.

Myös median uutisoinnissa huomaa usein samaa.

***

Alkoholin käytön haittavaikutuksista syntyy eri arvioiden mukaan kolmesta kuuteen miljardin euron vuosittaiset kustannukset. Näitä kustannuksia syntyy muun muassa lastensuojelun asiakkuuksien, sairauksien, terveydenhuollon päivystysten, työpoissaolojen, väkivallan sekä ilkivallan ja järjestyshäiriöiden hoidon takia.

Näillä ongelmilla ja Timon yhdellä perjantaikopsulla ei ole paljoa tekemistä toistensa kanssa. Mutta sillä, että yksi kopsu muuttuu kymmeneksi, on. Siksi Timon heitto budjettikeskustelun tiimellyksessä oli yllättävä.

***

Timon varsinainen pointtihan oli, että hallitus vie duunarilta ilon yhteen lasilliseen työviikon päätteeksi, koska korottaa alkoholiveroa. Tyypillistä Timoa, jonka vuoksi häntä myös rakastetaan. Mutta, kaikella rakkaudella, yhden kopsun hintaan alkoholiverotuksen vaikutus lasketaan senteissä.

Yksi perjantaikopsu ei kaada alkoholiveron korotuksen jälkeenkään työmiehen taloutta, mutta säännöllinen kännääminen alkaa tuntua niin työmiehen kuin kaikkien veronmaksajienkin kukkarossa. Kolmesta kuuteen miljardiin euron vuosittaiset kustannukset ovat todellisuutta ja me kaikki maksamme niitä verojemme kautta.

Kolmesta kuuteen miljardia on aito budjettiasia. Sillä rahalla saisi kaikille Suomen vanhuksille ison kasan hyvää koko loppuelämäksi, terveyskeskuksiin lääkäreiden armeijan ja Lastenlinnan sairaalalle uudet nykyaikaiset tilat. Ja siltikin jäisi yli.

***

Kun median kautta olen tätä keskustelua käynyt, olen hämmästellyt, miten kovin harva on vaatinut, että näin kalliiksi tulevaan ongelmaan pitäisi tarttua rivakammin.

Alkoholiveron korotus on ensimmäinen tämän hallituksen toimi asiaan liittyen. Viimeksi kun alkoholiveroa korotettiin, väheni myös kulutus noin puoli litraa vuodessa per suomalainen. Pyysin ministeriöstä arvion vuodenvaihteessa voimaan astuvan uuden alkoholiveron korotuksen vaikutuksesta. Veronkorotus tuo noin 100 miljoonaa lisää ja sen päälle kulutuksen aleneminen alentaa kustannuksia 50-100 miljoonaa. Se on pelkästään hyvä asia.

Tulevan vuodenvaihteen alkoholiveron korotuksen jälkeen seuraavana askeleena on alkoholimainonnan kiristäminen. Tätä koskevan lakiehdotuksen tuon eduskunnalle ensi vuonna. Jos jonkun mielestä on huono asia, että alkoholimainonnassa ei saisi käyttää sellaisia keinoja, jotka tutkitusti vetoavat lapsiin, on minun pakko kysyä miksi?

Hallitusohjelmasta löytyvä alkoholipoliittinen kokonaisuudistus on vasta kirjoitteilla. Siksi, kun minulta on kysytty esimerkiksi oluen laimentamisesta, olen todennut, että tässä vaiheessa ei ole syytä sulkea pois keskustelusta mitään keinoja alkoholihaittojen vähentämiseksi.

Näin mittavan ja vaativan lain kirjoittamisessa käytetään hyvin laajaa asiantuntijajoukkoa, eikä olisi oikein, jos ministerinä ilmoittaisin etukäteen, että he eivät saa esittää lakiin kirjattavaksi sitä tai tätä.

***

Mitä tulee parveketupakointiin, on harmillista, että keskustelu on ajautunut parveketupakoijien puolustajien taholta kovin mustavalkoiseksi. Sellaista lakia on mahdoton tehdä, jossa tupakointi voitaisiin kieltää kaikkien asuintalojen parvekkeilla. Sellaista en ole myöskään ehdottanut. Mutta puhtaan hengitysilman pitäisi olla jokaisen ihmisen oikeus kotonaan. En ole saanut mistään asiasta niin paljon positiivista palautetta kuin mielipiteestäni parveketupakoinnin rajoittamisesta. Kun ihmiset kertovat joutuvansa kärsimään kotonaan naapurin tupakankatkusta, on kyse muusta kuin tupakanpolttajien ahtaalle ajamisesta. Kyse on tupakan savusta kärsivien oikeudesta savuttomaan kotiin ja siitä, että esimerkiksi parvekkeella päiväuniaan nukkuva vauva saisi tehdä niin raittiissa ilmassa. Tämä oikeus pitäisi turvata lailla.

***

Viime kädessä alkoholiongelmien tai tupakan aiheuttamien haittojen vähentämisessä kaikkein tehokkain keino löytyy ihmisen korvien välistä. Muuttaaksemme todellisuutta meidän on usein muutettava itseämme.

Yhteiskunnalliset ongelmat ovat nykyään monivyyhtisiä. Miten vähentää eriarvoisuutta ja terveyseroja, jotka uhkaavat muuttua Suomessakin ylisukupolvisiksi. Laaja-alainen politiikka, jossa painotetaan oikeudenmukaisuutta sekä mahdollisuuksia ja osallisuutta ovat myös parasta päihdepolitiikkaa.

Toisen ihmisen hyväksyminen, tukena oleminen ja lapsen maailman varjeleminen kuuluvat meille kaikille. Yhdenkään ajatuksen paremmasta Suomesta ei pitäisi olla turha, tulee se yksittäisen kansalaisen aloitteena, oppositiopuolueesta tai hallituksesta.

Ei minusta oikeasti saa tekemälläkään kieltoministeriä. Mutta kohtuus on mielestäni hyvä asia.

Avainsanat: alkoholipolitiikka, mielikuvamainonta, parveketupakointa, kopsu


Kommentit

16.10.2011 17:38  Pekka Matinkylästä

Bravo Maria! Hyvä, että selvensit julkisuuden kautta aika yksitotisilta vaikuttavia mielipiteitäsi. Kirjoittelehan tänne blogiisi useammin.
Olen itse tupakoija, mutta huomioin naapureitani, enkä polta parvekkeellani enkä kotonani.

16.10.2011 21:58  jarmo saustamo

Maria !

Oluen laimentaminen, mainontaan ja parveketupakointiin puuttuminen saa ainakin minulta tuen .

Käytän kohtuullisesti alkoholia, mainonta ei minuun vaikuta ja asun rivitalossa, joten poltan ulkona ja joskus sisällä liesituulettimen alla .

Alkoholihaitat ovat yhteiskunnassa melkoiset ja on hyvä, että niihin puututaan .

Alkoholiveron nosto ei kohtuukäyttäjälle merkitse sitä eikä tätä .

Ministeri on oikealla asialla .

16.10.2011 21:59  jarmo saustamo

Maria !

Oluen laimentaminen, mainontaan ja parveketupakointiin puuttuminen saa ainakin minulta tuen .

Käytän kohtuullisesti alkoholia, mainonta ei minuun vaikuta ja asun rivitalossa, joten poltan ulkona ja joskus sisällä liesituulettimen alla .

Alkoholihaitat ovat yhteiskunnassa melkoiset ja on hyvä, että niihin puututaan .

Alkoholiveron nosto ei kohtuukäyttäjälle merkitse sitä eikä tätä .

Ministeri on oikealla asialla .

17.10.2011 16:39  Nea Ryhänen

Olet oikeassa vaikka sivumennen kritisoinkin mediassa käytyä keskustelua aiheesta lähettämässäni sähköpostiviestissäni. Alkoholi todella aiheuttaa vakavia yhteiskunnallisia ongelmia sekä valtavia kuluja suoraan sekä välillisesti. Tupakan savu ja haju yhtälailla ei saa olla häiriöksi tupakoimattomille ja yhdyn aiempaan kirjoittajaan, että blogisi selvensi mitä asioita tällä saralla ajat ja miksi.

17.10.2011 20:04  Mikko N.

Pidä Maria linjasi, vaikka lunta tulee taatusti tupaan joka kolosta.

Päihdeongelmat nyt vain ovat yksi keskeisin uhka suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuudelle. Se että asialle pyrkii tekemään jotain on eettisesti oikein, kaukonäköistä sosiaalipoliittista työskentelyä ja hyvää taloudenpitoa. Kieltomininisteriä haikailevien kannattaa tosiaan kuikuilla ihan muualle!

18.10.2011 0:52  Matti Karvola

Entisenä tupakoitsijana komppaan Mariaa ihan täysillä. Näin jälkeenpäin ajateltuna, nyt toivon että joku olisi silloin aikoinaan tullut ja väkisin ottanut sen tupakan minulta pois. Jos mentäisiin yhteiskunnassa tupakoinnin täyskiellon suuntaan, se saisi vilpittömän tukeni.

18.10.2011 23:45  Jaakko

Parveketupakoinnin rajoittamiselle iso kyllä. Harvase aamu herään todella voimakkaaseen tupanhajuun, vain muutama tuntina vuorokaudesta kämpässäni saa hengittää "tupakatonta" ilmaa, itse en ole koskaan polttanut yhtäkään tupakkaa ja tällaista pitäisi kestää.
Oluen laimentamiselle iso ei.

19.10.2011 3:38  Riitta Muranen

Kun poliitikko alkaa näpertelemään todella vakavassa asiassa vain parevekkeen kautta, niin poliitikon ajatusmaailmassa on jotain harhaa.
Jos höyrystely (sähkötupakka) on poliitikoiden mielestä kielletty tuote (hämärä homma, mainostuskielto, mutta saa netissä varakkaammat ihmiset joilla tietokone ja luottokortti ostaa). Englantia osaavana ihmisenä varmaankin Guzenina voisi käydä Brittien terveysministeriössä hieman lukemassa höyrystelyn saloja ja sen suunnatonta suosiota maailmassa.
En tiedä mikä tämän tuotteen estona on.. verorahojen saamattomuus, tekopyhyys.. tupakoitsijoiden kyykyttäminen.. what ever.. tulos on sama, kielletään kansakunnalta vaihtoehtoinen tuote, josta ei koidu sairauksia.. eikä parveketupakointiin enää tarvitse käyttää todella veronmaksajalle kalliita palkkarahoja.

19.10.2011 4:50  Riitta Muranen

Hieman enemmän infoa edellä kirjoittamaani viestiin:
1. Höyrystin (ei ole tupakkatuote, mutta kutsutaan sähkötupakaksi) on ollut markkinoilla jo 8 vuotta
2. Höyrystintä voi tilata vain netissä tällä haavaa
3. Höyrystimessä käytetään patruunoita tai nesteitä joissa on tai ei ole nikotiinia
4. Höyrystimen nikotiininesteet/patruunat saa ostaa vain netissä, mutta ei Suomesta, mutta muista EU-maista.. taidamme kuulua EU-maihin vain silloin kun se veropoliittisesti on kannattavaa
5. Höyrystin antaa todella mukavan tunteen, että ikäänkuin polttaisi tupakkaa, mutta siinä ei ole tupakkaa, vain Propyleeni Glykolia ja mausteita (tupakka, capuccino, espresso, menthol.. mausteita on vaikka kuinka paljon) + nikotiinia..jos se sattuu menee tullista läpi
6. Höyrystin ei sisällä tervaa eikä niitä 1400 myrkkyä, joita on tavallisessa tupakassa
7. Höyrystimen ulosanti on joko aivan hajutonta tai sitten tuoksuu kaffeelle tai vaikkapa vaniljalle..mutta ei koskaan pahalle, ja höyrystimen ulosanti hengittäessä hajoaa hetkessä ilmaan, koska se on vain vesihöyryä
8. Miljoonat ihmiset, jotka ovat saaneet tietää tuotteesta, ovat lopettaneet tavallisen tupakan polton heti saadessaan käyttöönsä tämän korvaavan tuotteen.
9. Itse olen polttanut nonstop 45 vuotta tupakkaa ja lopetin tavallisen tupakan polttamisen saman tien kun sain höyrystimen ilman mitään vieroitusongelmia
10. Kehoittaisin lukemaan iltalehdessä olevia kertomuksia sadoilta ja sadoilta ihmisiltä, kun heille käynyt samoin.. tai että he ovat vähentäneet aivan merkittävästi tavallisisen tupakan polttoa.. ja varsinkin kotonaan.
11. Siksi kutsuin näpertelyksi Guzeninan parveketupakointikieltoa.. ihmetellen, että niinkin järkevä ihminen kuin olen luullut hänen olevan.. kieltää vaihtoehtoisen tuotteen markkinoimisen (iltalehden mukaan vain 72 % suomalaisista edes tietää mikä nk. sähkätupakka on)..ja tuhlaa palkkaansa naapurisovun lietsomiseen
12. Moni haluaa Iltalehden mukaan jo vetää Suomen poliitikot oikeuteen, koska katsovat heidän olevan korruptoituneita ja tupakkayhtiöiden ja lääkeyhtiöiden (nicorette-tuotteet) marionetteja
13. Monien ihmisten omaiset tai tuttavat ovat kuolleet keuhkoahtaumaan ja keuhkosyöpään ja olisivat voineet pelastautua, jos heillä olisi ollut viimeisen 8 vuoden aikan mahdollisuus käyttää vaihtoehtoista höyrystintä.
14. Itse olen käyttänyt höyrystintä jo 6 kk ja nyt minulla menee noin 4 mg nikotiinia kuukaudessa tuotteeseen.
15. Pakokaasut Helsingin kaduilla yhdessä päivässä antavat minulle enemmän myrkkyä
16. taakse ovat jääneet tervat ja häkä ja toisten elämän myrkyttäminen tupakan hajuhaitoilla
17. Onko minulla oikeutta sanoa, että Guzenina näpertelee parvekejutuillaan.. ja onko minulla oikeutta kysyä, miksi ei haluta estää kauhkoahtaumia ja keuhkosyöpää kieltämällä vaihtoehtoisen tuotteen markkinoinnin..
Itse luulen, että minulla on oikeus kysyä ja itse luulen, että minulla on oikeus jopa miettiä, onko kiellon perustana ihan se tavallinen korruptio tupakka-/lääkeyhtiöiden taholta.. koko EU:ssa!!

19.10.2011 5:33  Riitta Muranen

Ja vielä.. anteeksi, että jatkan..saatan pitkästyttää.. mutta pakko sanoa, että olen Guzeninaa äänestänyt, koska ajattelin, että hänessä on rautaa..
ja nyt olen niin äärettömän pettynyt, huomatessani, että hän on myös pudonnut siihen samanlaiseen poliitikkojen popularistiseen joukkoon: sanotaan jotain, joka miellyttää kuten parveketupakointi, ajattelematta yhtään, mitä samaan aikaan on kieltänyt.. sen että toiset sairastuu joka päivä sellaiseen, jonka olisi voinut estää oikealla politikoimisella..
Olen todella pahoillani, että erehdyin hänen päämääristään..

19.10.2011 9:56  Isännöitsijä

Jos parveketupakointi kielletään, niin mitä siitä seuraa? Missä sitten tupakoidaan? Joku voi tietty lopettaa tupakoinnin, mutta minä uskon, että tupakointi siirtyy sisätiloihin, asuntoihin, ainakin kerrostaloissa. En nimittäin usko, että kukaan lähtee talvipakkasessa, sateessa ja tuulessa esim. kuudennesta kerroksesta talon pihaan tupakalle. Ja saako sitten pihassakaan savuttaa?
Mitä seuraa sisätiloissa tupakoinnista?
Ensinnäkin pienet lapset joutuvat alttiiksi
tupakoinnin haitoille. Tätä pointtia en ole keskusteluissa huomannut huomioonotetuksi. Toisekseen huoneisto kärsii tupakan savusta. Kun remontoidaan "tupakoitua" huoneistoa, kustannukset ovat lähes kaksinkertaiset tupakoimattomaan verrattuna. Itse en polta mutta silti olen kieltoa vastaan, ihan jo ammattini puolesta.

20.10.2011 14:48  Kapa

Onhan tämä aika kummallista syyllistämistä.
Mari puhui tutkijoille asiaa puolisen tuntia josta useimmilta varmaankin jäi huomaamatta koko parveketupakointi - kuitenkin paikalla ollut "toimittaja" huomasi ja esitti STT:n kautta pääjuttuna ja siitä se sitten lähti elämään omaa elämäänsä.

On jotensakin kohtuutonta että toimittajat ottavat poliittisen agendan omaksi kentäkseen ja haluavat määritellä mitä politiikka saa sisältää. Alkuperäisessä puheenvuorossa oli monia asioita joiden merkityksestä olisi tähdellisempää keskustella poliittisesti. Toimittajien olisi hyvä muistaa että ei pidä kirjoittaa itselleen tärkeistä asioista vaan niistä asioista joilla on merkitystä kokonaisuudessa.

Mikäli jollekkin ihmiselle on tärkeää vaikkapa parveketupakoinnin kieltäminen niin, lähteköön ehdokkaaksi vaaleihin ja katsokoon minne se kantaa.

Itsehän Maria kirjoittaa että on mahdotonta laatia lakia jolla parveketupakointi kiellettäisiin, sitten joku vielä kehtaa samassa ketjussa laittaa kirjoittajan syylliseksi tässä asiassa, hei osaako kaikki lukea vai on ymmärryksessä vikaa.

Isännöitsijä kirjoittaa asiaa yhdessä kohdassa kieltäminen siirtää ongelman vain toisaalle ehkäpä vielä suuremmaksi ongelmaksi. Mikäli joku haluaisi kieltää koko tupakoinnin niin peukkuja vaan yritykselle.

31.10.2011 11:21  Mummeli

Kiitos jos saat parveketupakoinnin päättymään. Olemme eläkkeelä oleva pariskunta asumme senioritalossa jossa luulimme lopun ajan elämästä asuvamme. Aiakerran tupakoiva rouva sai sen aikaan , että joudumme vielä ottamaan lainaa ja vaihtamaan asuntoa. meidän asunto on alakerran rouvan tupakka huone savusta päätellen. Olisi hyvä jos asia tulisi hoidettua niin ettei tarvitse muiden kärsiä vastaavasta.

31.10.2011 11:30  Mummeli

Kiitos kannatan myös ehdotustasi parveketupakoinnin lopettamisesta. Olemme eläkkeellä oleva pariskunta ja asumme senioritalossa jossa luulimme asuvamme lopun ajan elämästämme. Alakerrassamme asuu tupakoiva rouva joka aiheutta sen että joudumme vielä ottamaan lainaa uutta asuntoa varten. Hankalan ilmastoinnit vuoksi asuntomme on kuin tupakkahuone . Kiitos jos asia edistyisi , ettei muiden tarvitsisi kärsiä tälläistä.

2.11.2011 19:32  Riitta Kurki

Kiitos siitä että kannatat parveketupakoinnin rajoittamista. Asia on perheessäni erittäin ajankohtainen ja vaikuttaa asuinviihtyvyyteemme.

Asumme rivitaloyhtiössä ja naapurissamme asui savuton perhe joka muutti pois. Tilalle muutti tupakoiva henkilö, joka tupakoi ovensa edessä ja omalla takapihallaan.

Päivittäin saamme haistella tupakansavua omassa kodissamme, emmekä voi ollenkaan viettää aikaamme omalla takapihallamme.

Asiasta on isännöitsijä laittanut kirjeen, mutta valitettavasti se ei tuonnut ratkaisua ongelmaan.

Olemme savuton perhe joka haluasi taata lapselleen (edes) puhtaan hengitysilman. Meillä on iso asuntolaina jota maksamme, joten toivoisimme että saisimme nauttia kotona olosta!

Toivottavasti asiaan löytyisi ratkaisu ja myös omalla takapihalla kuten myös parvekkeella voisi hengittää raikasta ilmaa!

Toivon sinulle tsemppiä asian eteenpäin viemiseen!

5.11.2011 2:39  Ulpu

Samaa mieltä olen parveketupakoinnista. Omat ja monien ystävien kokemukset ovat todella ikäviä. Asuntoja on jouduttu myymään ja vuokra-asuntoa vaihtamaan VAIN siitä syystä, että naapurissa tupakoidaan niin, että savu kulkeutuu toisille! Tupakointi ei saa johtaa tällaiseen, että savuttomat joutuvat väistymään sauhuttelijoiden tieltä. Tupakka ei ole hyväksi kenellekään, joten SE on se, mitä pitää rajoittaa. Keksikää keinoja!

Alkoholin haittoihin on myös puututtava järeämmin. Yhteistkuntana on älytöntä tuhlata miljardeja (ja haavoittaa jopa miljoonia ihmiselämiä) alkoholin suurkulutuksen aiheuttamiin haittoihin.

Tsemppiä!

8.11.2011 21:24  Niina

Suoraan sanottuna naurettava ehdotus oluen laimentaminen, alkoholisti juo vaikka saavillisen vettä jos tietää siellä olevan pisarankaan alkoholia seassa! Ja muutenkin täällä nämä asiat täysin päälaellaan esim. ruotsiin verrattuna. Suomessahan päihdehuollon resurssit käytetään pääasiassa näiden rapajuoppojen hyysäämiseen. Heille rakennetaan palveluasuntoja, käytetään taksiajelulla kunnan piikkiin ja välillä viedään "katkolle" erinäisiin paikkoihin jossa heihin pumpataan rauhoittavia lääkkeitä että jaksavat taas kotiuduttuaan jatkaa siitä mihin jäivät. Heidän juomiselleen meistä kukaan ei voi mitään, halutessaan he voivat olla juomatta, he eivät välttämättä edes ole aineesta kemiallisesti riippuvaisia.

Todellinen ongelma, jota ei ministerikään myönnä, on alkoholistit. He käyvät töissä, tekevätpä vielä ahkerasti töitä, ovat usein perheellisiä "kunnon ihmisiä". Yrittäjiä, lääkäreitä, hoitajia, opettajia, poliiseja jne. He pitävät viimeiseen asti kulisseja pystyssä ja perhe, joka myös sairastaa, auttaa siinä loistavasti.

Lapset sairastaa, reagoi käytöksellään vanhempien ongelmaan. Häiriköi koulussa ja on melko varmasti tekemisissä "tukisysteemin" kanssa. Ongelman ydintä ei sieläkään huomata, lapselle lyödään leimaa otsaan, jos nyt ei adhd, niin jotain vastaavaa kuitenkin.

Näillä ihmisillä on riippuvuus aineeseen ja heidän vaihtoehtonsa on joko täysraittius tai ennenaikainen kuolema ( joka näyttää olevan päättäjien mielestä mukavampi ).

Raitistuminen vaatii aina ihmiseltä oman halun ja joskus se löytyy vasta oman elämän pohjan totaalisesti pettäessä. Ehkä perhe on jo hajonnut, työkin voi olla menetetty. MUTTA, siinä vaiheessa apua viimein haettaessa vastaus usein on rauhoittavat lääkkeet, kyllä se siitä! Ja sairaus vain pahenee.

Tässä kohdassa pitäisi osata ohjata oikeaan hoitoon, jossa asiat elämän varrelta käydään terapeutin johdolla läpi ja myös läheiset otetaan hoidossa huomioon. Näitä potilaspaikkoja suomessa on vain parisenkymmentä ( ruotsissa 3000) ja maksusitoumusta hoitoon omalta kunnalta on todella vaikea saada. Siellä saavutetaan kuitenkin loistavia tuloksia ja ihmiset palaavat "normaaliin" elämään ja työhön.

Muutosta asiaan ei näytä olevan tulossa ja sama malli jatkuu vaikka ministerit ja edustajat vaihtuu!

Saisipa sieltä eduskunnasta yhdenkin alkoholistin ( sieltä heitä myös löytyy) hoitoon, jota kautta asia alkaisi valkeneen myös Arkadianmäellä!

Sitä odotellessa!

25.11.2011 19:20  Hannu

Kyllä viinanjuojat veroja maksavat, ALKO on valtion lypsylehmä.
Nyt kun ei enää saa haukkua mustalaisia jne, viha kohdistetaan -valtiovallan tuella- juoppoihin ja tupakoijiin.
Ihmetellä vain täytyy suomalaisten ahdaskatseisuutta.
Muuten, Hitler oli raivoraitis, mutta sai aikaan paljon tuhoa.

5.12.2011 0:06  Alma

Suomen alkoholipolitiikka on mennyt alusta alkaen päin sitä jotakin. Holhoamisella ei saavuteta yhtään mitään.Jos kaljaa aletaan laimentaa, kuluu sitä vain enemmän tulevaisuudessa. Alkon veronkorotus ajaa perheitä vielä syvempään ahdinkoon, sillä se pullo hankitaan, maksoi mitä maksoi. Maitopurkilla ja jauhelihalla, sen paremmin kuin Pilttipurkeillakaan ei niin väliä, ne voi jäädä siten ostamatta. Alkoholisti juo niin kauan,kunnes hän itse ymmärtää, että yksi on liikaa ja tuhat liian vähän. Katkolla toivutaan vain uutta putkea varten, ne kustannukset menevät täysin ja kirjaimellisesti kankkulan kaivoon.A-Klinikat ohjaavat alkoholistia väärään suuntaan. Täysraittius on ainut vaihtoehto sen multaisen kummun lisäksi.

25.12.2011 15:16  Ilpo

Olen useaan kertaan käynyt naapurillemme sanomassa, että voisiko hän tupakoida kauempana koska hajut tulevat sisälle. Vähän aikaa se tehoaa kunnes taas kotimme täyttää tupakan haju. Tätä pitäisi sietää. Ihmettelen eikö ole tulossa lakimuutosta. Kuinka paljon tämä yhteiskunnalle tulee maksamaan? Tupakoitsija sairastuu, mutta niin voi sairastua myös passiivinen tupakoitsija, joka ei edes halua hengittää tupakan savua, mutta olosuhteiden pakosta joutuu hengittämään.

4.1.2012 15:00  Anders P

Tuntuu kyllä ikävältä, että parveketupakoijat eivät ymmärrä naapureilleen aiheuttamaan kohtuutonta haittaa. Ulkonevalta parvekkeelta tupakansavu leviää todella tehokkaasti joka suuntaan naapureiden parvekkeille ja ikkunoista ym. aukoista sisään. Pahin ongelma on vanhemmissa taloissa, joissa joskus ilmanvaihto on järjestetty ulkoseinässä olevien ilmanottoaukkojen kautta. Etenkin tällaisissa taloissa yhtiöllä pitäisi olla oikeus kieltää kaikenlainen käryttäminen ja hajuhaittojen tuottaminen parvekkeilla (tupakointi, grillaaminen myös sähköllä ym.).

6.1.2012 20:13  käte

Sinulla (anteeksi brutaalikäytös ja arvostuksen puute) ei ole homma hanskassa ollenkaan eikä priorisointi kuulu vahvimpiin puoliisi.
Keskittyisit olennaisiin ja akuutteihin ongelmiin: omaishoitoon, hoitotyössä olevien jaksamisen tukemiseen sitten kun olet saanut aikaan sen, että hoitotyö yleensäkään voi toimia!!!

Keskity sitten vasta tuollaisiin epäolennaisiin tupakkalakeihin ja niin kuin nyt: herää vasta silloin kun ruumiita on jo tullut; mölyä sitten tuttuun tapaan viaton ilme silmilläsi, kuinka olet aina halunnut promillerajan alas ja alkolukot pakollisiksi.

Oikea populääriministeri olet kyllä - vailla asemaasi oikeuttavaa tutkintoa ja työkokemusta.

25.1.2012 15:00  Hanna

Olen sitä mieltä, että alkoholille tulee olla samat rajoitukset kuin tupakallakin on nykyään. Kaikki alkoholi pois kaupoista ja Alkoon. Mainostaa ei saa ollenkaan. Totuushan on, että alkoholista on tuhat kertaa enemmän haittaa kanssaihmisille kuin tupakasta ikinä. Olen ihmetellyt tätä tupakoitsijoiden sortoa kun toisaalta viinasta ei puhuta lainkaan samaan sävyyn. Taitaa siitä verotulot olla niin paljon suuremmat että käyttö- tai myyntirajoituksia ei haluta tehdä. Mielestäni kuitenkin alkoholi on se suurempi paha.

31.1.2012 18:37  Simppa

kovin kirjoitetaan alkoholin haitoista, mutta ei silti olla valmiita dekrominalisoimaan kiistatta terveellisempää kannabista. ?Mun mielestä kansalaisoikeudet koskettavat suurempia kysymyksiä. Kannabis ei kuulu niihin? Sanon ihan suoraan, että minä en tule olemaan se ministeri, joka tukee kannabiksen käytön dekriminalisointia.? Mutta pitäähän miesten saada synnyttää. Ihan sama, vaikka kymmenet tai sadat tuhannet kenellekkään pahaa tekemättömät normaalit ihmiset ovat rikollisia vain, koska tietävät tosiasiat ja tykkäävät käyttää terveellisempää vaihtoehtoa...

13.2.2012 9:00  Petri Baarimestari

Valitettavasti vastuullinen alkoholin kulutus(anniskeluravintolassa nauttiminen) työllistää aika monta ihmistä.
Jos haluaa lisää valvontaa alkoholin kulutukseen niin kannattaa varmaan puuttua alkon toimintaan. Ravintolassa on laitonta myydä yhtä annosta enempää asiakkaalle kerralla mutta alkosta saat ostaa vaikka pakettiauton täyteen.

Älkää syyllistäkö koko alaa.

13.2.2012 11:25  Joanna

Kiitos Maria!

Toivottavasti parveketupakointi saadaan vihdoinkin loppumaan!

Minulla ja lapsellani oireita alakerran ketjupolttajien takia. Isännöitsijä on yrittänyt rajoittaa tuloksetta, ympäristölautakunta suhtautuu ongelmaamme myös toivottomasti.
Olen yrittänyt keskustella tupakoitsijoiden kanssa, vastaus: " Kun ei asiaa ole lailla kielletty" ja "Et itsekään lopettaisi, jos polttaisit". Elämme jatkuvassa röökipilvessä täällä asunnossamme. Harkitsemme muuttoa. Muuten ihana asunto. Ihanuus loppui, kun viime kesänä muuttivat nämä savuttajat tänne.

13.2.2012 13:24  Tommi Lonardi

Sitä en voi kiistää, etteikö alkoholi ole ongelma Suomessa, mutta se on ongelma vain pienelle joukolle ihmisiä. Minkä vuoksi kaikkien alkoholia kohtuudella käyttävien pitää kärsiä tämän pienen joukon ongelmien takia? Alkoholiveron korotus, mainonnan kiristäminen ja oluen laimentaminen vaikuttavat meihin jokaiseen negatiivisella tavalla. Ja vain sen takia, että on pieni joukko ongelmia aiheuttavia ihmisiä.

Parempi tapa suhtautua alkoholiongelmaan on keksiä ratkaisuja, jotka eivät vaikuta kaikkien elämään vaan vain heidän, jotka ongelman aiheuttavat. Turhaan me heidän takia kärsitään.

Minulla ei kuitenkaan ole mitään hyviä ehdotuksia näin äkkiseltään ongelman korjaamiseksi, mutta ei mulle sen ratkaisun keksimisetä maksettaisikaan (toisin kuin kansanedustajille, joilla ei siltikään koskaan tunnu olevan mitään järkeviä ja innovatiivisia ratkaisuja).

Ja parveketupakoinnista voin sanoa tupakoitsijana, että jos parvekkeet on sijoitettu siten että naapurin ketjupolttaja tosiaan vakavasti savuttaa naapuriasuntoa, niin silloin asiaan voi puuttua. Mutta jos lakiin kirjataan yhtään sen tiukempia rajoituksia, niin silloin naapurit voivat kiusallaan vedota lakeihin hankaloittaakseen tupakoitsijoitten elämää.


Kommentoi kirjoitusta

Kommentti:*

Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini: